13 januari 2017
Zuid-Afrika 2016-2017
Weer prima geslapen en ook hier kregen we weer een lekker ontbijtjbuffet. Om 8.00 uur stapten we in de bus om Kaapstad te gaan verkennen. Kaapstad is enorm groot en bestaat uit verschillende delen. We reden eerst langs Sea Point. Een strand waar veel mensen aan het fitnessen en hardlopen waren. Even later reden we langs Camps Bay en wat was het weer mooi hier. Een mooi wit strand, een azuurblauwe zee en enorme golven. Overal sloegen de golven met geweld tegen de rotsen. Overal stonden de meest prachtige huizen.
Bij Hout Bay gingen we naar de haven en hier stapten we op een boot om naar een rots met zeehonden te varen. De meesten lagen op de rotsen lekker van het zonnetje te genieten, maar er waren er ook een aantal die lekker in de golven aan het duiken waren. Grappig om te zien. Al snel vaarden we weer terug en dat was niet zo erg, want de zee was wel heel erg ruw vandaag. Het waaide dan ook erg hard. Zo hard dat de gondel naar de Tafelberg vandaag gesloten was. Goed dat we gisteren al geweest waren.
We reden verder over de prachtige kustweg bij Chapman's Peak en stopten nog even bij een viewpoint. Het werd hier mooier en mooier.
Langs het Table Mountain National Park met mooie planten en bloemen reden we naar Kaap de Goede Hoop. Onderweg zagen we nog flink wat bavianen aan de kant van de weg zitten. Bij Kaap de Goede Hoop stapten we uit. Hier viel onze mond echt open. Wat een watergeweld weer met enorme golven en wat een mooie kleuren van de zee. Natuurlijk gingen we ook even op de foto met het beroemde bord van het meest Zuid-Westelijke punt van Afrika. Erik en Paul liepen nog even via een pad omhoog om boven op een hoge rots van het uitzicht te gaan genieten. De dames bleven beneden, want het waaide hier wel erg hard.
Niet veel verderop gingen we naar Cape Point. Hier aten we een lekker broodje en Erik een pizza. Daarna namen we het trammetje omhoog naar de vuurtoren. Daar moesten we nog heel wat trappen beklimmen, maar daar kregen we wel een geweldig uitzicht voor terug. Na weer heel wat foto's namen we het trammetje weer naar beneden.
Na weer een uurtje rijden kwamen we bij Simon's Town. Hier gingen we bij Boulders Beach naar de Zuid Afrikaanse pinguins kijken. Wat een grappige diertjes, vooral als ze lopen of ergens vanaf springen. Er lagen en stonden er wel honderden. Een paar waren er ook aan het zwemmen, dan zijn ze ineens een stuk sneller. Even verderop liepen we een stukje over het strand en hier konden we nog dichterbij de pinguins komen. Hierna aten we nog een ijsje en toen moesten we alweer in de bus.
We reden weer naar het centrum en daar kwamen we onder andere langs het kasteel en het mooie stadhuis. Bij het parlementsgebouw stapten we uit. Hier was ook een mooi park waar we doorheen liepen.
Aan de andere kant van het park stond de bus ons weer op te wachten om ons naar Bo-Kaap te brengen. In deze wijk wonen vooral Maleisische mensen die hun huisjes in allemaal felle kleurtjes hebben geverfd. Dit hebben ze gedaan na de afschaffing van de apartheid omdat het in die tijd verboden was veel kleur te dragen of te tonen.
Het was een lange, maar prachtige dag geweest toen we tegen zes uur weer bij het hotel waren. We gingen lekker een paar uurtjes relaxen en daarna namen we een taxi naar het Waterfront waar we bij een Italiaan gingen eten. Het eten was lekker en deze keer probeerden we er de Zuid Afrikaanse rosé bij die ook prima smaakte. Daarna namen we weer een taxi terug naar ons hotel om daar weer als een blok in slaap te vallen.