29 december 2016
Dou Zuid-Afrika 2016-2017
Na weer een kort nachtje waren we toch weer vroeg wakker. Toch konden we lekker rustig aan doen en eerst nog op ons gemak ontbijten. Dat was hier prima verzorgd. Na het ontbijt kon iedereen eerst in het naast het hotel gelegen winkelcentrum Afrikaanse Randen pinnen. Hier was een straatje met alleen maar banken en wel veertien pinautomaten. Intussen was het al een lekkere 20 graden buiten.
Daarna stapten we in de bus op weg naar het Voortrekker Monument in Pretoria. Dit monument van 40x40x40 meter is hier gebouwd ter nagedachtenis van de voortrekkers. Dit waren Nederlanders die eerst over Kaapstad en omgeving hadden geheerst en daar door de Britten waren weggejaagd. Ze trokken uiteindelijk het binnenland in, maar kenden de taal en de volkeren niet. Bij de Zulu's maakten ze de fout om hen respectloos te benaderen en daarom werden ze massaal gedood door de Zulu's. Dit wordt binnen in het monument uitgebeeld op grote marmeren plateaus. Best dubbelop voelt zo'n monument. Aan de ene kant die Nederlanders die maar denken overal te kunnen overheersen en de taferelen van al die vrouwen en kinderen die meedogenloos worden afgeslacht.
We konden ook helemaal naar boven, gelukkig het grootste deel met de lift. Het uitzicht viel een beetje tegen, omdat het zo heiïg was, maar we zagen wel onze eerste gnoes (die ze hier wildebeest noemen), springbokken en zebra's. Met de trap gingen we nog een stukje omhoog en hier konden we binnenin het monument in de diepte kijken. Heel mooi gemaakt. Wat we ook erg grappig vonden waren de vele waarschuwingsbordjes in het Afrikaans, zoals "moet nie op die bankie staan nie".
Even buiten het monument dronken we koffie met een lekker stukje gebak er bij en toen gingen we op weg naar het Paul Kruger huis. De vijfde president van Zuid Afrika. Wel leuk om hier even binnen te kijken, maar we hadden het al snel gezien.  Tegenover het Paul Kruger huis zagen we nog een mooi kerkje.
Volgende stop waren de parlementsgebouwen. Hier mag je niet meer in, maar we konden wel naar beneden lopen waar een enorm beeld van Nelson Mandela stond in een mooi aangelegd parkje. Wat een indrukwekkend beeld.
Intussen was het tijd voor de lunch. Hiervoor reden we richting Johannesburg, naar Soweto, de oudste township van Zuid Afrika. In het veilige gedeelte Orlando gingen we bij een restaurant traditioneel Afrikaans eten. Een soort maispap met gestoofde groenten en vlees, rijst, salade en puree. Het smaakte allemaal prima, zeker met een lekker biertje er bij. Toen we klaar waren met eten stond er buiten net een Afrikaanse dansgroep met een grote trommel.
Aan de overkant van de straat gingen we nog even kijken bij het kleine geboortehuis van Nelson Mandela. Voor ons stelt dit niet veel voor, maar je kunt zien dat dit voor de Afrikanen zelf een heel belangrijke plek is. Bij één van de kraampjes buiten kochten de dames een traditonele jurk en de heren een Afrikaanse hoed voor het oudjaarsfeestje a.s. zaterdag.
Daarna reden we langs het echt arme Soweto. Je ziet hier veel golfplaten huisjes.
Veel arme mensen hebben intussen kleine Mandela huisjes gekregen, maar de golfplaten huisjes verdwijnen niet omdat ze nu verhuurd worden. We zagen ook veel zwervers onderweg. Wat een armoede en wat een verschil met de prachtige huizen die we vanochtend onderweg zagen. We kwamen ook nog langs twee grote schoorstenen in Soweto die mooi beschilderd waren.
We reden via Johannesburg terug naar het hotel. Hier dronken we een lekker biertje en een Amarula om daarna weer richting het winkelcentrum te lopen. We kochten hier een Afrikaanse stekker om onze eigen apparaten weer te kunnen gebruiken en opladen. Bij de Italiaan aten we een heerlijke pizza. Daarna nog een afzakkertje in de hotelbar en toch maar een beetje op tijd naar bed. Morgen gaat de wekker weer vroeg. We worden om 6.30 uur aan het ontbijt verwacht en gaan dan via een hele mooie route en een hele lange tocht richting het Kruger Park.